Blog

Het matroesjkaprobleem

Wanneer je nieuwe klanten zoekt zal je ongetwijfeld wat Zeldman het ‘Russian nesting doll problem’ of het matroesjkaprobleem tegengekomen. Iedere klant wil iets origineel en iedere klant wil dat je tenminste hetzelfde gedaan hebt voor vijf andere klanten. Dit zijn bedrijven die je enkel willen inhuren als je portfolio bedrijven bevat die gelijkaardig zijn als het hunne. Met elk stuk die je hen toont leg je uit hoe je een bepaald probleem opgelost hebt met research, inventieve oplossingen en ontwerpen.

Op het einde van de presentatie vraagt de klant dan: “We zijn een bedrijf die matroesjka’s maakt, hoeveel websites heb je al gemaakt voor bedrijven die matroesjka’s maken?” Als het antwoordt geen is dan is de presentatie gedaan.

Maar Zeldman zegt dat dat oké is. Je wil niet iemand die je inhuurt voor iets dat je al tientallen keren gedaan hebt. Zo krijg je een burn-out. Je wil iemand die je inhuurt omdat je beter research doet, betere vragen stelt en betere oplossingen vindt. Wees geen ‘one trick pony’. Wees een designer.

Bron: Pantheon: How to Go from Developer to Agency


Andere artikelen

Google heeft mobielvriendelijke websites voorrang

Google zal vanaf 21 april mobielvriendelijke websites voorrang geven in hun zoekresultaten.

Ontwikkelomgeving

Wat heb je nodig om HTML en CSS te schrijven? In principe enkel een goede teksteditor, dat is alles. Maar natuurlijk komt er meer bij kijken.